måndag 7 maj 2012

Anpassad undervisning vid NPF

Idag har vi vår fjärde träff i vår samtalsserie ”Vilse i skolan”. En grupp pedagoger deltar i vår kompetensutveckling som sker genom diskussioner runt förhållningssätt utifrån Ross Greens bok Vilse i skolan samt arbete med hjälpmedel.

Jacob Forsberg besöker oss idag och berättar om hur han tillrättalagt skolans arbete runt en elev i grundskolan som har diagnosen Asperger, ADHD och Tourettes. Jacob är mycket lösningsinriktad och  har gjort ett strålande jobb som assistent för denna elev. Jacob berättar att han fått handledning av en pedagog från särskolan samt en pedagog från Elevhälsan.

Vad har då Jacob gjort som hjälpt eleven att fokusera på sitt lärande, jo han har använt följande..
·         Stoppljus för humörskontroll, gå från rött till gult och grönt
·         Sociala berättelser
·         Schema där det stod vad som skulle göras och när, färgkodat, olika färger för olika ämnen osv
·         En dagsplanering där eleven kunde stryka händelser eftersom.
·         Tejpade runt elevens arbetsbord för att eleven skulle veta var han skulle befinna sig.
·         Med denna tydliga struktur klarade eleven att mycket väl uppnå skolans mål.
·         Ett lugnt rum där eleven kunde dra sig undan för vila.
·         Fick en kopp choklad varje gång eleven kom i tid till skolan, efter det kom eleven alltid i tid.