tisdag 6 december 2011

Instruktionsfilmer om alternativa verktyg

Själv tycker jag mycket om instruktionsfilmer, de passar mitt sätt att lära på. Instruktionsfilmer är även bra om man har svårigheter med att läsa instruktionstexter som många gånger är både långa och krångliga. Jag har länge tänkt att jag ska göra instruktionsfilmer som visar hur några bra alternativa verktyg fungerar och äntligen har jag kommit igång. Detta tack vare bloggaren Patricia Diaz som finns med, precis som jag själv på siten Skolföden.se. Patricia berättar om verktyget Screencast-o-matic, ett enkel webbaserat program som spelar in valt område på din skärm. Filmen kan sedan laddas upp direkt till Youtube, klockrent och enkelt!
Jag börjar med två filmer, en om vilka alternativa verktyg vi tillhandahåller våra elever och pedagoger i Umeå och en om hur man läser och skriver med ljudstöd i programmet Claro Read.
Intruktionsfilm om alternativa verktyg i Umeå

Instruktionsfilm om hur man läser och skriver med ljudstöd i Claro Read

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar